Implementace platební brány GoPay pro WordPress

Platební brána GoPay?

logo_header_gopayGoPay je integrátor platebních systému. Takových působí na našem trhu více například PayU. Na rozdíl od PayU má, ale GoPay trochu jinou filozofii. Jedná se o zjednodušenou platební bránu. To v praxi znamená, že u banky nemusíte žádat o akceptaci platebních karet tak, jako by jste chtěli mít fyzický platební terminál. GoPay toto má uzavřené s bankami a zprostředkovává vaše platby. To má hned několik výhod:

  • Není potřeba vyřizovat smlouvu o akceptaci platebních karet s vaší bankou (mohou být různé podmínky),
  • neplatíte měsíční poplatky za možnost přijímat platby, jako je to například u GP WebPay,
  • celý proces od myšlenky k realizaci a implementaci platební brány je jednodušší.

Nevýhodou může být vyšší poplatek za transakci, avšak neříkám, že je to pravidlo.

Pro koho je tedy vhodný?

Osobně bych jej doporučil obchodníkům, kteří chtějí mít minimální starosti se zřízením a provozem. Neplánují, nebo zatím nedokážou říct, jaký objem peněz přes bránu proteče, ale zároveň chtějí univerzální platební nástroj, který umí odbavit více platebních metod.

A proč si vlastně takovou věc do systému implementovat? Celá řada zákazníků v dnešní době platí bezhotovostně. V obchodech, v kinech, za služby a v neposlední řadě na internetu. Poslední dva až tři roky je jasný trend ústupu platby na dobírku a platby na účet předem proti nárůstu plateb kartou, resp online. Zákazník nemusí myslet na to, aby měl hotovost, až dorazí kurýr a zároveň vy máte peníze hned a nečekáte x dní po převzetí, až dorazí peníze. Je jasné, že neznámý obchod může část klientů odradit od nápadu poslat peníze předem, tam je ale výhoda platebních bran a agregátorů v tom že zákazníka odbavují na straně brány případně přímo banky.  Toto dává zákazníkovi jistotu o tom, že své citlivé údaje neposkytuje kde komu.

Pokud jste tedy na pozitivní cestě a jde vám hlavně o to zákazníkům zpříjemnit nákup, nemít peníze na cestě, můžeme pokračovat.

Implementace GoPay do WordPressu

První věcí je proč jsem si vybral zrovna WordPress, když je tady všude spousta plnotučných eshop řešení (PrestaShop, OpenCart, Magento a další … ), je ta že cílová skupina jsou především začínající prodejci, malé vstupní náklady, malé starosti.  V takovém případě je WordPress s rozšířením WooCommerce idální nástroj. Je opravdu snadný na správu a zároveň dost silný na to efektivně a hezky prodávat. Často pokud se jedná o produktový web je třeba směřovat i jeho obsahovou část.  To může být na složitějších eshopech zbytečně komplikované a né tak komfortní. Rozhodně neříkám, že je to jediná možnost. Osobně mi, ale toto spojení přijde funkční, snadné, praktické, levné a hezké. Výsledek je takový, že po dokončení objednávky jste přesměrování na platební bránu, vybere způsob úhrady, částku uhradíte nebo připravíte na uhrazení (například při platbě SUPERCASH) a jste přesměrování zpět na eshop.

Jednotlivé kroky od nápadu k funkčnímu řešení

Smlouva

Prvním krokem je podepsaní smlouvy a dohodnutí podmínek. Na základě toho získáte specifické ID obchodníka (GOID) a tajný klíč (SECKEY)

Implementátor

Dalším krokem je najít si implementátora, může to být šikovný student nebo nějaká jiná webová společnost. GoPay má hezky připravené knihovny pro systémy Java a PHP kde je „hezky vidět“ celý proces odbavení přes platební bránu. Pro úspěšnou implementaci je nezbytné definovat návratové adresu v případě úspěchu SuccessURL i v případě chyby FailURL a do třetice adresu kam se mají zasílat odložené změny objednávek NotifyURL. V případě, že se rozhodnete pro hotové řešení, tj. plugin do wordpressu stane se z toho jen prosté vyplnění pár polí a zaškrtání platebních metod. V opačném případě je možné systém naintegrovat přímo do systému či jiné aplikace. Toto však vyžaduje trochu více zkušeností.

Dokončení

Po úspěšném naimplementování tj. zprovoznění brány a otestování zkušebních transakcí a následné reakce vašeho systému. Například, když platba čeká, nebo byla stornována. Stačí jen dát pokyn přepnout adresu platební brány z testovací na ostrou. Obratem vám dorazí nové klíče, které už snadno zadáte v systému – takže váš implementátor je nebude znát.

A teď už jen přeji úspěšný závěr – prodeje přes bránu.